
#sedímdoma: Tipy [fjúžn] tímu
Rozhodli sme sa pre vás pripraviť novú rubriku #sedímdoma. Každý a každá členka nášho [fjúžn] tímu sa podelí o svoje tipy čítanie, pozeranie a počúvanie. Týmito činnosťami teraz mnohí trávite čas, keď zodpovedne ostávate doma. Niektoré z nich si však viete v slúchadlách preniesť aj na nákup či na prechádzku okolo sídliska. Všetky tipy obsahujú prvky [fjúžn]u. Po ich požití hrozí fascinácia prelínaním migrácie, umenia, kultúr a životných príbehov. Tentoraz sa o svoje tipy podelí Brixo:
Album: Sofie – Cult Survivor
Z kategórie “na toto sa teším”. Tip mne a Mirovi (ajlavmjuzik) na študovanú hudobníčku, členku Stones Throw komunity, pôvodnú členku tímu Boiler Room a eklektickú DJka s iránsko-rakúskymi koreňmi, dala Radka. A tak sme Sofie spolu s Kutmahom (*obľúbenec Flying Lotusa je neoficiálnym otcom losangeleského beat movement. Narodil sa vo Veľkej Británii egyptskej matke a škótskemu otcovi, vyrastal v Los Angeles) v roku 2018 pozvali na pokračovanie spoločnej ajlavmjuzik [fjúžn] nájt. Sofie Fatouretchi sa narodila v Palo Alto, Kalifornii a vyrastala s vplyvom iránskych kaziet, nahrávok klasiky a The Electric Light Orchestra. Po detstve strávenom sťahovaním sa po USA dnes pôsobí vo Viedni. Jeden z mojich aktuálnych horúcich tipov. Aj z dôvodu, že 26. júna vychádza jej debut, z ktorého sú vonku inštrumentálna packa Abeja (taktiež na kompilácii Sofie’s SOS Tape) v spolupráci s Mndsgnom (*producent s filipínskym pôvodom) a intímna skladba Asleep, ponorená hlboko do 80. Rokov, v ktorej je jemne a umne spracovaný motív “Time After Time”. Ako sľubuje vydavateľstvo Stone Throw: “Album Cult Survivor je poctivý a pôvabný debut, ktorý je založený na Sofienom talent ako hudobnej skladateľky, ktorá prechádza zložitými milostnými príbehmi, surovými spomienkami a novými začiatkami.”
▶️ Asleep: https://youtu.be/
▶️ Abeja ft. Mndsgn: https://youtu.be/
Seriál: Hip-Hop Evolution
Najprv som chcel dať ako tip The Fugees, lebo ako jedna z prvých kapiel, ktoré som ako puberťák začal intenzívne počúvať, mala názov vychádzajúci zo slova refugees, čo pre Wyclefa a Prasa bolo srdcovou záležitosťou, keďže obaja pochádzali z Haiti. Potom ma napadli Cypress Hill ako moja prvá latinsko-americký grupa, ktorej korene siahajú na Kubu alebo Native Tongues, superkolektív s pozitívne-prirodzenými afrocentrický textami, ktoré sa zameriavali na históriu ľudí afrického pôvodu. Takto ma začali napádať rôzni obľúbení interpreti, ktorí ma sprevádzajú od detstva a do istej miery ma aj zásadne ovplyvnili. Čo je ale dôležité je to čo ich spája. Je to hip-hop ako hudobný štýl, hnutie, subkultúra. Hip-hopovú kultúru ovplyvnilo mnoho faktorov. Vhodným predpokladom pre jej rozvoj bola multikulturálna spoločnosť New Yorku 70-tych rokov. Počas nasledujúcich rokov sa vyvinul do svojej dnešnej podoby – celosvetovej mestskej subkultúry mládeže. Dnes sa ako hip-hop definuje celosvetová subkultúra, prekračujúca jazykové, náboženské či rasové bariéry. Rap ako hudobná zložka sa stal jedným z najpopulárnejších hudobných žánrov a jeho vplyv preniká aj do iných hudobných štýlov. A preto štvorepizódová dokumentárna séria z dielne Netflixu režiséra Darbyho Wheelera, ktorá získala prestížnu International Emmy Awards v kategórii kultúrnych relácii. Je to úžasná sonda do sveta hip-hopu. Od začiatkov až po aktuálne trendy.
▶️ https://youtu.be/
Kniha: Na konci cesty
Toto má pre mňa veľa dôvodov. Architektúra, text o nej, fotografia architektúry a grafický dizajn – všetko v jednej mimoriadnej knihe*. Ikonické architektonické dielo – Bratislavské Krematórium, autora budovy, architekta Ferdinanda Milučkého. Text Matúša Dullu v slovenčine a angličtine. Odvíjajúci príbeh je korunovaný desiatkami fotografií Olje Triašky Stefanović, ktorá absolútne nadštandardne rozumie architektonickému priestoru a koncepcii tvorby obrazu. Juraj Blaško daroval fotografiám v knihe veľký a čistý priestor. A ešte k Olji. Tá sa narodila v Novom Sade v Srbsku. Je jednou z našich najbližších [fjúžn] possitive spolupracovníčok. Pre [fjúžn] vo svojom ateliéri PHO BO vytvorili so študentmi VŠVU autorské fotografické knihy, ako vlastnú interpretáciu študentov na tému festivalu [fjúžn] Dôvera. Určite ale odporúčam sledovať celú Oljinu tvorbu. (*Na konci cesty. Krematórium v Bratislave / At the End of the Road. The Bratislava Crematorium / Matúš Dulla / Fotografie Olja Triaška Stefanović / Vydavateľstvo Slovart 2017)
📖 https://bit.ly/2KStJIZ