Školskí inšpektori začali odhaľovať segregáciu. Bude to stačiť?

Text Vlado RAFAEL
Foto: Tomáš Rafa

Od novembra 2013 iniciujeme pravidelné pracovné stretnutia s najvyššími predstaviteľmi Štátnej školskej inšpekcie k riešeniu problému segregácie rómskych detí v slovenských školách. Spoluprácu s inšpektormi sme postavili na prípade školy v Šarišských Michaľanoch, ktorú Krajský súd v Prešove v októbri 2012 odsúdil za segregáciu rómskych detí. So školou spolupracujeme od februára 2013 pri napĺňaní rozsudku. Po vyše dva a pol roku môžeme konštatovať, že škola v Šarišských Michaľanoch rozsudok naplnila a v rámci svojich objektívnych možností rómskych žiakov už nesegreguje.

Od novembra 2013 iniciujeme pravidelné pracovné stretnutia s najvyššími predstaviteľmi Štátnej školskej inšpekcie k riešeniu problému segregácie rómskych detí v slovenských školách. Spoluprácu s inšpektormi sme postavili na prípade školy v Šarišských Michaľanoch, ktorú Krajský súd v Prešove v októbri 2012 odsúdil za segregáciu rómskych detí. So školou spolupracujeme od februára 2013 pri napĺňaní rozsudku. Po vyše dva a pol roku môžeme konštatovať, že škola v Šarišských Michaľanoch rozsudok naplnila a v rámci svojich objektívnych možností rómskych žiakov už nesegreguje.

Jedným z našich predsavzatí vo februári 2013 bolo, že prípad odsúdenej školy musí postupne meniť aj postoj štátnych inštitúcií k problému segregácie. Spolu s inšpektormi sme preto vypracovali návrh metodiky, ktorá im má pomôcť odhaľovať diskriminačné praktiky v školskom prostredí. V júni 2015 inšpektori za pomoci prvého návrhu postupov prešetrili 3 školy na východnom Slovensku v ktorých, podľa záverečných zistení, došlo naozaj k porušeniu zákazu diskriminácie a segregácie rómskych žiakov. Podľa oficiálnych správ sa jedná o Základnú školu s materskou školou v Bardejove, Základnú školu Slavošovce a Základnú škola Košice – Šaca.

Priznám sa, že ma prekvapilo nedávne pozvanie zo strany hlavnej školskej inšpektorky do tímu odborníkov, ktorí majú v priebehu septembra a októbra 2015 prešetriť ďalšie podozrenia z diskriminácie rómskych detí. Túto výzvu som napokon prijal, keďže ide zároveň aj o testovanie už spomínanej metodiky priamo v školskej praxi. O ktoré školy sa tentokrát jedná, ešte prezradiť nemôžem. Môžem však poznamenať, že v prostredí Štátnej školskej inšpekcie sa v súčasnosti formuje tím špecialistov, ktorí sa problému diskriminácie rómskych žiakov, ako aj problému dodržiavania ľudských práv v školách na Slovensku budú v nasledujúcich rokoch podrobne venovať.

Zmena postoja zo strany školskej inšpekcie prináša po 25 rokoch jasnú správu do škôl, aby v nasledujúcom období začali cielene budovať novú úroveň medziľudských vzťahov medzi rôznymi skupinami detí. Postupy pri odhaľovaní diskriminácie zo strany inšpektorov však môžu časom vniesť jasnejší postoj aj do hodnotovej neutrality vzdelávacieho systému, na ktorú som v odpočte Nadácie Milana Šimečku v minulosti upozorňoval, a ktorú aj naďalej považujem za jeden z hlavných problémov porevolučného vývoja slovenského školstva. Súčasne však tvrdím, že monitorovať diskrimináciu v školách nestačí.

Inšpektori môžu postupne disponovať zručnosťou vedieť problém odhaliť i odvahou ho jasne pomenovať. Tým sa logicky začína aj jeho riešenie. Diskriminácia rómskych detí má však mnohé príčiny, ktoré vychádzajú priamo zo samotnej povahy vzdelávacieho systému a jeho legislatívy. V nasledujúcom období je preto nevyhnutné, aby sa stredobodom pozornosti mimovládnych organizácií stalo samotné Ministerstvo školstva.

Zdieľať článok Facebook

Čítať viac

Sleduj [fjúžn] na sociálnych sieťach

Odoberaj náš newsletter